ULAS BUKU : Matahari Di Atas Gilli

TATKALA SANG PENYAIR MENUKIL NOVEL INDAH
Lintang Sugianto


"Biar aku menjadi api 
Pada damar yang menempel di dinding-Mu
Meski tak layak cahayaku
Menyamai matahari-Mu
Sebab api di atas sumbu hanyalah jiwaku
Api yang tak benderang
Api yang kecil
Api yang selalu dipermainkan angin
Aku adalah api
yang menyala selama-lamanya untuk-Mu
Meski minyak telah kering pada sumbu"

 ULASAN BUKU

Novel ini mengisahkan perkasihan yang mendebarkan dan diceritakan dengan menari sekali. Cara Lintang Sugianto memperincikan diskripsi dan bermain dengan diksi tentu sekali mampu memikat pembaca untuk menikmati keseluruhan novel ini. Nilai lokal etnik melayu yang melatari novel pasti memikat khalayak nusantara. Sebuah kisah Islami yang sempurna.

Prof Dr Ir Wan Abu Bakar Wan Abas


Mengisahkan riwayat hidup suhada yang berlatar belakang masyarakat pulau gilli di indonesia. Suhada yang yatim berusaha sejak kecil membiaya dirinya sendiri untuk masuk ke sekolah. Berkahwin dan menetap di sebuah pulau yang mana masyarakatnya tidak menerima pendidikan formal. Anak-anak yang buta huruf dan tidak punya cita-cita. Dengan semangat, wanita itu berusaha menerapkan pendidikan di sana. Menempuh halangan demi halangan dari masyarakat yan g sangat kuno. Sangat sendu menghayatinya.

LINTANG SUGIANTO lebih dikenali sebagai seorang penyair di dunia penulisan. Seorang sasterawan yang banyak menukil puisi-puisi hebat. MATAHARI DI ATAS GILLI merupakan novel sulung beliau yang memeranjatkan dunia sastera. Bahasa novelnya sangat halus, indah dan puitis seperti sajak-sajak beliau. Disusun emosi dalam penghayatan cerita yang mengegarkan rasa hati sang pembaca. Beliau berjaya mengarap sebuah novel masyarakat yang benar bermutu tunggi

Pengarang : Lintang Sugianto
Penerbit Indonesia : PT Bentang Pustaka
Penerbit Malaysia : PTS Litera Utama Sdn Bhd
Hlmn : 481 m/surat


PSS : Saya mengetahui Lintang Sugianto sebagai seorang penyair sebelum ini... puisi-puisinya terkenal cantik... sering saya baca dari majalah-majalah indonesia ketika melawat ke jakarta... pada awal tahun 2008, saya dikejutkan dengan kehadiran novel "MATAHARI DI ATAS GILLI" ini... sebuah novel indonesia yang hebat dibawa masuk oleh PTS Publishing... saya tak percaya novel itu hasil karya lintang, kerana selama ini saya tahu lintang hanya menghasilkan puisi sahaja... lintang penyajak tulen... bagaimana penyajak yang tak pernah menulis cerita seperti dia mampu membuat sebuah novel... Saya terkejut...

Setelah memilikinya dan mendapat pengesahan cerita dari teman-teman di jakarta... saya menghayatinya... aduh cantiknya bahasa... pada mulanya memang sukar untuk menghayatinya kerana terlalu puitis... namun setelah selesai membaca keseluruhan cerita, saya rasa terbuai ke awangan... Indahnya cerita... bagai bermimpi... dan saya bilang dalam hati.. "Ini betul-betul karya terbaik".. 

teman-teman wajib memilikinya jika ingin mempelajari kosa kata dan menyusun ayat yang indah... buku ini sangat berharga... terbaik di antara yang terbaik... Miliki lah ia!

Tiada ulasan: