ULAS BUKU : Gerhana Kembar

NOVEL INDONESIA TERBAIK GERHANA KEMBAR CLARA NG
Mengejutkan dunia kesusasteraan Indonesia, sesiapa saja, malah saya sendiri... Clara Ng adalah berbangsa bukan melayu/Indonesia yang berjaya menang anugerah penulisan kerna hasil karyanya amat digarap dengan baik dalam bahasa yang ternyata bukan bahasa ibundanya.. Ini menjadi semangat buat saya untuk terus menulis... Sesiapa saja, tak kira bangsa apa, berbeda adat budaya... pabila kita menumpu kerja keras pada sesuatu itu, pasti ada hasilnya... biarpun perkara itu amat mustahil bagi orang lain... SIPNOSIS Lendy editor buku yang bekerja pada perusahaan penerbitan besar terkejut ketika tanpa sengaja menemukan naskah tua dan potongan-potongan surat di dalam lemari baju neneknya. Neneknya sendiri sedang dalam keadaan sekarat di rumah sakit akibat penyakit kanker yang dideritanya. Bagaikan masuk ke dunia yang dulu terkunci rapat, Lendy tenggelam dalam kisah pada naskah itu. Semakin dalam dia membaca, Lendy semakin yakin cerita itu adalah kisah nyata. Kisah yang mati-matian disembunyikan oleh neneknya. Kisah yang membelit masa lalu neneknya dan menjadi sejarah dari kehadiran dirinya di dunia. Bersama kisah itu, Lendy menapaktilas kembali kehidupan serta hubungannya dengan ibunya: mencoba jujur terhadap diri sendiri, berani memaafkan, dan berdamai dengan masa lalu.
Kisah ini adalah kisah perjalanan hati. Kisah tentang keluarga; kisah tentang keberanian, kekuatan, dan ketabahan. Kisah cinta yang tak pernah kehilangan makna walau diberikan di antara dua perempuan.
Novel ini dimuat sebagai cerita bersambung di harian Kompas, Oktober 2007 - Januari 2008
PSS : Ketika membaca novel yang penuh emosi ini, saya sering mengulirkan airmata. Terlalu menyentuh hati... Dan paling berani, novel ini mengutarakan tema "LESBIAN" yang digarap begitu jujur... mengejutkan... dan membuatkan kita sedar, cinta itu tidak mengira sesiapa saja... semua insan mempunyai hak menikmatinya... cinta itu hak tuhan... Buku ini saya kira sukar dipasar ke negara ini dengan tema "DEWASA" seperti ini.. hahaha... namun boleh mendapatkannya secara online di PT Gramedia Indonesia...

Tiada ulasan: