Bonda Siti Zainon - "Antara Celahan Gerak"

KITA kumpulkan warna,
dengan serinya...
kita susun cahaya,
dalam ruang...
letakkan getar,
menjadi gerak terurai....
dari bau terdekat...
mengkhabarkan yang semu...
dari jalinan rimbarasa tak terkata...
kerana titis kuning-jingga,
berubah zamrud...
atau biru nila menjadi cerah surya...
bukit lalang pun menjadi gua,
menyembunyikan khazanah cinta...

November 1980
Bonda Siti Zainon Ismail
"Bunga-Bunga Bulan"

PSS : Seorang teman pernah bertanya , puisi apa yang paling saya sukai... Saya ketawa... Semasa saya berumur 14 tahun, saya amat gemarkan puisi "Antara Celahan Gerak" ini... saya salin ia di dalam sebuah kad manila berwarna oren... potong sehingga menyerupai sebuah penanda buku... lalu sering saya bawa bersama buku yang saya baca ke mana-mana saya pergi...

Yang kelakarnya, semasa itu saya tak tahu pun apa itu puisi... makna puisi itu pun  saya tak faham langsung... bonda siti zainon pun saya tak pernah kenal tika itu... namun entah mengapa susunan katanya agak menarik bagi saya yang ketika itu masih 'cilik' benar.... kosakatanya lebih berupa lirik lagu romantis bagi saya barangkali...saya suka... selain menghimpun gambar-gambar dan lirik lagu penyanyi Hetty Koes Endang yang menjadi idola saya ketika itu... hahaha kelakar kan!

Paling tak dilupa, semasa mendeklamasikan ia sepenuh jiwa semasa di UTM skudai pada tahun 1994... di majlis bersama teman-teman di Fakulti Alam bina...    

Dan penanda buku itu masih tersemat di simpan di diary saya pada tahun 1990an... sehingga ke hari ini...
 

Tiada ulasan: