Si Perjaka Genius Andrea Hirata


ULASAN KARYA ULUNG
ANDREA HIRATA

NOVEL PERTAMA "Tetralogi Laskar pelangi"

Begitu banyak hal menakjubkan yang terjadi dalam masa kecil para anggota Laskar Pelangi. Sebelas orang anak Melayu Belitong yang luar biasa ini tak menyerah walau keadaan tak bersimpati pada mereka.

Tengoklah Lintang, seorang kuli kopra cilik yang genius dan dengan senang hati bersepeda 80 kilometer pulang pergi untuk memuaskan dahaganya akan ilmu—bahkan terkadang hanya untuk menyanyikan Padamu Negeri di akhir jam sekolah. Atau Mahar, seorang pesuruh tukang parut kelapa sekaligus seniman dadakan yang imajinatif, tak logis, kreatif, dan sering diremehkan sahabat-sahabatnya, namun berhasil mengangkat derajat sekolah kampung mereka dalam karnaval 17 Agustus. Dan juga sembilan orang Laskar Pelangi lain yang begitu bersemangat dalam menjalani hidup dan berjuang meraih cita-cita.

Selami ironisnya kehidupan mereka, kejujuran pemikiran mereka, indahnya petualangan mereka, dan temukan diri Anda tertawa, menangis, dan tersentuh saat membaca setiap lembarnya. Buku ini dipersembahkan buat mereka yang meyakini the magic of childhood memories, dan khususnya juga buat siapa saja yang masih meyakini adanya pintu keajaiban lain untuk mengubah dunia: pendidikan.


NOVEL KEDUA "Sang Pemimpi "

Sang Pemimpi adalah sebuah lantunan kisah kehidupan yang cukup mempesona dan nescaya akan berjaya membuat anda percaya tentang tenaga cinta, tentang kekuatan mimpi dan pengorbanan. Malah lebih dari itu akan membuat anda percaya kepada kekuasaan Tuhan. Andrea akan membawa anda berkelana dan menerobos sudut-sudut pemikiran hingga menemukan pandangan yang berbeza, malah luar biasa tentang nasib, tentang intelektual, kegembiraan yang meluap-luap, sekaligus kesedihan yang mengharu biru.   

Andrea membawa anda mengembara pada kisah anak-anak Belitong yang cuba menperoleh pendidikan dengan pelbagai cabaran kehidupan yang cukup menyedihkan. Dimulai dengan kenakalan remaja yang kelihatan biasa, namun tanpa anda sedari, lambat laun watak-watak itu akan mengusai anda, membawa diri anda turut hanyut dalam gelombang hidup yang mengcengkam mereka.  

Anda pasti tersenyum dengan humor halus yang bersahaja namun tersirat di dalamnya falsafah yang cukup rasional, erti perjuangan hidup dalam kemiskinan yang begitu membelit dan cita-cita yang cukup gagah yang di dukung oleh dua watak utama buku ini, Arai dan Ikal. Buku ini akan membuatkan anda merenung ke dalam diri sendiri dengan penuh pengharapan, menolak semua rasa putus asa dan tidak berdaya.

“Tanpa mimpi, orang seperti kita akan mati....”



NOVEL KETIGA "Edensor"

Edensor: sebuah gambaran dalam desa khayalan Kisah anak muda yang ingin mendaki puncak cabaran, menerjang batu granit kesulitan, menggoda marabahaya, dan memecahkan misteri dengan sains. Dia ingin menghirup pelbagai pengalaman lalu terjun bebas menyelami labyrinth liku-liku hidup yang hujungnya tak dapat disangka.  Dia dambakan kehidupan dengan kemungkinan-kemungkinan yang bertentangan antara satu sama lain seperti perlanggaran molekul-molekul uranium: meletup tak terduga, menyerap, mengikat, berganda, berkembang, terurai, dan berserakan ke arah yang tak terduga.  

Dia ingin ke tempat-tempat yang jauh, menemui beragam-ragam bahasa dan berbagai-bagai bangsa. Mengembara, dan menemukan arah dengan membaca bintang-bintang di langit. Mengharungi padang dan gurun-gurun, melepuh dibakar matahari, terolang-aling dihentam angin, dan menciut dicengkam dingin. Impikan kehidupan yang menggetar dan penuh dengan penaklukan.  Aku ingin hidup! Ingin merasakan sari pati hidup!!


NOVEL KEEMPAT "Maryamah Karpov"


Keberanian dan keteguhan hati telah membawa ikal pada banyak tempat dan peristiwa. 
 Sudut-sudut dunia telah dia kunjungi A Ling. Apa pun ikal lakukan demi perempuan itu. Keberaniannya ditantang ketika tanda-tanda keberadaan A Ling tampak. Dia tetap mencari, meski tanda-tanda itu masih samar. Dapatkah keduanya bertemu kembali? 
Novel ini menceritakan semua hal tentang Laskar Pelangi, A Ling, Arai, Lintang, dan beberapa tokoh dalam cerita sebelumnya. Tetap dengan sihir kata-katanya, Anda akan dibawa Andrea pada kisah yang menakjubkan sekaligus mengharukan

FILEM ULUNG "Laskar Pelangi"

Sebuah adaptasi sinema dari novel fenomena LASKAR PELANGI karya Andrea Hirata, yang mengambil setting akhir tahun 70an di desa Gantong, Belitong, seb uah pulau indahang pernah menjadi salah satu pulau terkaya di Indonesia.

Ibu Muslimah (Cut mini) dan Pak Harfan (Ikranagara) mengabdi tanpa pamrih pada dunia pendidikan. Mereka bahu-membahu mengajar di sebuah sekolah sederhana meskipun jumlah muridnya hanya 10 orang, yang dinamakan "LASKAR PELANGI". Ikal (Zulfani), Lintang (Ferdian) dan Mahar (Veris Yamarno) dengan bakat dan kecergasan masing-masing, berjuang untuk terus boleh bersekolah dan menunjukkan semangat belajar yang tinggi.

Filem ini berkisar tentang kalangan pinggiran, tentang perjuangan hidup menggapai cita-cita yang mengharukan serta indahnya persahabatan.

Anugerah yang dicapai oleh filem ini:
* 2009 Berlin International Film Festival
* Official Selection Hong Kong international Film Festival 2009
* Best Film (Asian Film Award 2009)
* Best Editor (Asian Film Award 2009)

VCD dipasarkan oleh PT JIVE COLLECTION  INDONESIA


PSS : Saya masih ingat tentang pengalaman saya dengan ahli fizik Indonesia ini... Pada masa itu saya berkursus di puspita Martha Jakarta pada awal tahun 2006... Si Andrea ini sudah meletup karyanya di Indonesia... Teman-teman para ahli kosmetik di sana tak habis-habis membicarakan gossip dirinya... Seorang ahli fizik, yang mengolak jalan cerita dari diary hidupnya menjadi sebuah karya... menerbitkannya dan terkejut kerana karya itu 'ngetop' secara mendadak... membuat dia serta merta jadi jutawan... behenti kerja langsung jadi penulis... padahal dia bukan ada bakat sastera pun.. HEBATKAN! kemudian kawin artis yang cantik pula... ermmmmm pak andrea... (Dengar2nya sekarang panas dalam gossip bercerai pula" hehehe).... 

Karya pertama Andrea yang saya beli dan hayati adalah SANG PEMIMPI (Edisi Indonesia)... benar-benar ajaib karya itu... biarpun bahasa sasteranya tidaklah indah, namun penceritaannya hebat sekali... Benar-benar respeks... dan saya ulang membacanya berkali-kali...

Tahun 2008, Andrea sudah dikenali di Malaysia... karyanya dibawa oleh PTS Litera Sdn Bhd untuk pasaran Malaysia... saya ingin  mencari buku "LASKAR PELANGI" itu, namun Malaysia out of stock... kena tunggu cetakan kedua dari PTS GROUP... puas saya cari dimana-mana (Johor, perak, melaka, Kuala lumpur), tapi semuanya habis di pasaran...   LASKAR PELANGI sudah meletop di malaysia agaknya masa itu... lantas saya dapat beli dulu buku EDENSOR (ketiga) dalam edisi malaysia... menarik juga... biarpun andrea dah pandai buat ayat sastera di karya kali ini...

Kemudian saya melawat ke Jakarta sekali lagi pada April 2009, cuba mencari-cari LASKAR PELANGI di pasaran sana... namun gagal... di sana juga out of stock... dan saya hanya dapat bawa pulang VCD LASKAR PELANGI dulu ke malaysia untuk di tatap... sedih juga... menonton ceritanya tanpa menghayati buku asal... ermmm hampir2 putus asa...

Setelah itu, seorang teman menyarankan saya memohon pertolongan dari MPH di City Square Johor Bahru... tempah buku Laskar Pelangi itu... Dua minggu kemudian saya berjaya mendapatkannya biarpun kena charge tambahan untuk penghantaran dari MPH Subang ke MPH Johor Bahru... saya terharu... membaca, menghayati dan meniti semangat melalui buku itu... Dan kini, buku ke empat Maryamah karpov saya beli dengan mudah di MPH... Saya lega... saya ada seluruh set karya Andrea Hirata ini... satu koleksi yang amat saya sayangi... Thanks kepada MPH (Aishah) & warga PTS yang ramah melayani pelanggan... Syabar juga membawa Karya hebat ini ke Malaysia... PTS GROUP memang peka dalam dunia penulisan... saya kagum!

Teman-teman harus memiliki karya hebat ini... Amat berharga! 
Pasaran Malaysia under PTS LITERA UTAMA SDN BHD
Pasaran Indonesia PT PUSTAKA PUSTAKA
VCD itu rasanya belum ada di pasaran Malaysia...
Namun boleh jengok babaknya di www.andreahirata.com



Tiada ulasan: