PROSA : Sebenarnya Cinta

 

TERKADANG kita berhening diri
merajut sepi nan bertukil di hati
memulus benang-benang swarna cita
akan renda nasib nan ingin tercorak
buat peminggir takdir
penawar penghambar girang
di tera nuansa edan 

PERLUKAH tertuang citra diri
pada cangkir kotor bersompek egois
nian berkeladak pekat menghitam dendam
agar dingin leka menyurup ke tengkorok
bergulir mencemar hasrat
bersurup tercemar putih harapan
hanya sekadar untuk terpancing sayang 

JAUHI bebayang pura lewat sekujur jasad itu
nan berpamer palsu di sela topeng wajah
biar disenandungkan  bait-bait suci kasih
akan sebenarnya renda cinta

 
Riesna Zasly
30 Januari 2010

17 ulasan:

setiakasih berkata...

Salam.. begitu dalam sekali makna yang tersirat. Syabas!

kawie2020 berkata...

kawie blom ketemu cinta yg sejati antara 2 insan... dulu ingatkan ia adalah cinta sejati rupa2nya cinta plastik...

nuansa pena berkata...

Alangkah indahnya bila semua cinta bersenandung bait-bait suci kasih akan sebenarnya renda cinta!

shaniza berkata...

Salam..
Cinta adalah perpautan jiwa seseorg terhadap sesuatu yg dipandang dpt melazatkan @ membahagiakan. Jika perpautan itu lebih kuat lagi, maka dinamakan 'rindu'. Sehinggalah relalah seseorg jadi hamba pada kekasihnya. Mahu mengorbankan segala yg dimilikinya demi kekasihnya...

Riesna Zasly berkata...

salam syg buat setiakasih...

betul kawie, puisi ni tentang cinta plastik... pandai ye lekaki ini... seperti n3 dia skrg nih hehe

ya bung... jgn menyorok jati diri untuk memenangi cinta

ye kak shaniza...ikhlas itulah sebenarnya cinta

abuyon berkata...

salam ris,

maafkan saya. payah saya mahu
membaca sajakmu dengan
grafik begitu ..
salah saya ya

maafkan ...

LavENDer Wind berkata...

bayang pura-pura yang hitam kian meluntur
apakah asli wajah bercerita rasa
agar isi dalamnya terluah jua
biarkan meluntur warna
biar tona isinya terpamer bercerita

secangkir madu merah berkata...

aduh..puisinya..buat aku cair membacanya...

cinta adalah madu dan kengkadang bisa menjadi racun yg merosakkan jiwa...

hati hati dlm cinta ya dik..

Faarihin berkata...

sukarnya nak cari cinta yang sebenar.. hmmm

Riesna Zasly berkata...

abuton... salam... ngape, takut nengok pompuan tu ker? hehehe

benar lavender, lunturkanlah topeng diri untuk menakluk cin ta...

salam buat kak yati tersayang... ye kak kenak berhati2, krn ada oran g yang suka bertopeng hipokrit dalam mencari cinta

ye faarihin, sukar kerana byk yang menyeleweng dari kebenaran cinta...

selamat pi temuduga lusa ya faarihin

saniza berkata...

mencari kedamaian di sini ...

Faarihin berkata...

err..akak.. oghang dah pi temuduga dah.. cuma nak tunggu sama ada dapat temuduga ke dua ke tak.. tapi rasa2nya cam tak ada harapan je.. huhuhu..

Riesna Zasly berkata...

bukan ari rabu ke faarihin?
siap ada tapisan temuduga berkali2 eh... susah tu... moga ada berita baik

tenteraangin berkata...

cinta itu menyakitkan..

aku ditakdir untuk melihat bahagia, bukan untuk merasa bahagia..

kerana aku disumpah untuk menderita sunyi, merasa sepi dan berjalan sendiri hingga matiku

iDAN berkata...

cinta itu buat aku semakin takut mati
tidak mahu dipisahkan...
takut pemergianku nanti cinta itu akan berbelah bagi...
siapa boleh memaksa agar kekasih kita setia apatah lagi kita telah tiada

kita sekadar mengatakan relakan saja!...

sungguh cinta itu buat aku takut mati!

Riesna Zasly berkata...

thasnks tenteraangin... sendu membaca ungkapan anda... salam kenalan...

terima kasih idan... biar jasad terkubur, mohon kasih tak mudah terluntur

denie berkata...

haloooo gimana kabarnya niiiihhhh.....?????