PROSA : Buat Hati-Hati yang Pernah Ku Lukai



ANDAI silam mampu dijergah
dirajut kembali bak selembar layar ilusi impi
ingin ku gorak langkah terkuis lalu
berpaling segerah pada wajah yang pernah dilupa
lewat kemelut yang terlanjur diikat
berkerumut comot dalam untaian kusut

AGAR dapat ku lerai serapi sulaman sutra
menutup sesal nan kecundang terinjak
buat penyaman nubari sekini

MAMPUkah ku utus sedesis maaf
pada dosa belakang waktu nan terpalit tegar
mengisi aspal hayat nan telah ditempuh?

MAMPUkah ku getus salam bersalah
menitip kesal lewat kekhilafan yang terlanjur dicarik
buat hati-hati yang pernah ku lukai?

KU punjutkan maaf buat silam nan terukir...

Riesna Zasly
28 Februari 2010

Sempena Novel ke-empat saya yang sedang digubah ungkaian ceriteranya...
"BUAT HATI-HATI YANG PERNAH MELUKAI"
....will coming soon!

13 ulasan:

PPKI SK Taman Bunga Raya 1 berkata...

buat hati-hati yang pernah ku lukai..
ku mohon seribu kemaafan dari mu...

Azrai Ahmad Zamri berkata...

salam ziarah..
nice..
maksuDnya sampai ke jiwa..

nabilah_2908 berkata...

menyentuh perasaan...

ya...buat hati-hati yg pernh ku lukai...maafkan lah aku..sesungguhnya...aku telah pun menerima pembalasannya...kini hati aku juga telah di sakiti...

have a nice day kakak... ;)

Riesna Zasly berkata...

ku maffkan mu sang cikgu sekolah hehe

khas buat azrai tu... mendalam gitu

nabila... kekadang kita meratap akan kesilapan masa lalu yang kita lakukan.. tak mampu berpaling.. hanya dapat menyesalinya

nuansa pena berkata...

Puisi indah! Allah saja pemaaf, kita seharusnya juga pemaaf!
Maafkan aku dimasa lalu, dan lupakan semua kesalahanku, kita awali mulai sekarang dengan senyuman menuju arah yang pasti kebahagiaan! hehehe ... !

anakmuaallaf berkata...

Salam Ries,
Penantian satu penyiksaan..tak sabar nak dapat novel terbaru ries..

secangkir madu merah berkata...

salam..., ku mohonkan kemaafan jua buat hati2 yg pernah aku lukai...dulu..lama dulu...

tak sangka sudah novel ke4 ya?

tahniah...semoga terus berjaya dan terus berkarya...

abuyon berkata...

salam ris,

Jujurnya, ada perkataan dalam sajakmu itu tidak kufahami
maknanya.

Sungguh, kau sangat lumayan
dengan perbendaharaan
kata bahasa kita!

Aduh! kena baca kamus BM
nampaknya

Riesna Zasly berkata...

ya bung... moga kita terus berlangkah 'bersama' hehe

insyallah kak leha.. dah siap terbit nanti, saya tak lupa beritahu akak... miss u sis

ye kak yati... moga kita dapat memaafkan masa lalu kita..

mas abuyon... perkataan mana yang tak tahu? nanti saya cuba terangkan... kebanyakan kosakata saya byk guna bahasa melayu klasik.. memang penggemar bahasa yang sebegitu...

GHAFAR BAHARI berkata...

Apa dikesal luka yang tidak sudah
usahlah diburu rasa bersalah
pahit manis asam garam kehidupan
tetap tersisip indah
dalam album kenangan
perjalanan hidup ini menuntut
perjuangan berbeza
seperti pohon yang tumbuh merendang
menjadi persingahan pengembara
yang kewalahan berehat
tertidur dan berteduh.

lighting bug berkata...

indah dan menyentuh sekali

lighting bug berkata...

indah dan menyentuh sekali

Riesna Zasly berkata...

indah uncle gopa..
seindah lukisanmu...

thanks for coming lighting bug..