LAYANG-LAYANG BERTALI KACA

Sipnosis

Manja , si anak kecil Tengku Shariman yang dikurung dalam sangkar emas sering bermimpi dapat bermain layang-layang sepuas hati. Apabila dia mendapat peluang dengan bantuan Pak Jusoh, pemandunya, kesempatan itu diperguna sepenuh hati.

Sesekali dia melihat layang-layang itu mundur dan sesekali maju. kadangkala dia terkejar-kejar dan kadangkala dia cuma berdiri tegak. ketika itu barulah manja tahu, mengendalikan layang-layang bukanlah mudah.

Tidak bijak menganggar, layang-layang akan terjunam. tidak pandai memegang tali, layang-layang akan mati. memerlukan kebijaksanaan. memerlukan kesabaran.

Bagi manja, bermain layang-layang adalah satu kebebasan yang hakiki. di padang itu, dia boleh berlari, terbang bebas sepuasnya.

Dan disitulah dia bertemu cinta sejati...

Pengarang  :  Norhayati Berahim
Penerbit  :  NB Kara Sdn Bhd
Tema : Novel Fiksyen Kehidupan
M/Surat : 922 pages
Harga Pasaran  :  RM29.90 / RM32.90


Ulasan

* Ini adalah di antara novel termahal dan paling tebal yang pernah saya miliki di sepanjang tahun ini. Karya seorang penulis metro pop tersohor di persada tanahair yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Justeru mempunyai pelbagai rentetan pengalaman dalam penulisan yang tidak terkira.

* Karya penulis Norhayati Berahim ini mula-mula diperkenalkan kepada saya pada tahun 1998, semasa novel kedua saya "SENANDUNG ANAK KAMPUS sedang dalam proses utuk siap penerbitan. Yang mana, novel pertama beliau yang terawal dimiliki adalah novel "TEGUH" edaran Creative Enterprise. Dari "TEGUH" saya mengumpul karya-karyanya sehingga lah novel terbarunya ini dalam hampir lebih 50 judul lewat edaran beberapa syarikat penerbitan. Biarpun ada dua-tiga buah karya terbarunya masih gagal diperolehi bahana kesukaran mencari di sekitar pasaran.

* Seperti penulis metro pop mapan yang lain, karya-karya penulis ini digarap dalam identiti gaya penulisan beliau sendiri. Yang mana simbol itu menjadi kekuatan dalam setiap tema yang dipertengahkan serta membuat karya beliau tetap teguh berada di tangga teratas. Terutama dari sudut keisitimewaan penulis ini memainkan pelbagai perwatakan watak dan kerjaya watak dengan sempurna di setiap karyanya. Lantas karya-karya beliau mengingatkan kita pada karya-karya tersohor novelis terulung tahun-tahun terdahulu, Puan khatijah Hashim dan penulis Maria A Sardjono di Indonesia.

* Setelah mengikuti karya penulis ini hampir belasan tahun, LAYANG_LAYANG BERTALI KACA dikira menyerlahkan kedewasaan beliau dalam gaya penulisan. Topik dan tema cerita digarap sepenuhnya untuk pembaca tegar dewasa. Biarpun pergolakan plot masih tetap dikekal-mudahkan sedari dulu. Malah, tampak ada beberapa ciri penulisan terbaru yang digarap beliau dalam karya ini. Terutama dalam penggunaan perkataan-perkataan aliran arab di beberapa tempat. Juga penggunaan ulasan saduran Bahasa Inggeris di sepanjang penceritaan. Lantas ini secara tidak langsung mematangkan karya ini dalam diam.

* LAYANG_LAYANG BERTALI KACA diantara karya terbaik dari beliau. Selain "AIR MATA KASIH" dan "HATI SEORANG WANITA" terbitan ALAF21 yang menaikan nama beliau di persada penulisan. Cuma sayangnya, LAYANG_LAYANG BERTALI KACA agak kurang menerima promodsi yang sewajarnya dari kedai-kedai buku dan media semasa. Juga agak sukar untuk dicari di pasaran. (Saya mengambil masa 4 bulan mencari karya in i di pasaran kedai buku, kerana MPH di Ipoh menyatakan tidak menjual karya ini. Begitu juga di POPULAR BOOKSTORE, yang mengambil ia dalam kuantiti yang agak kurang) Namun kerja keras untuk memilikinya memang tidak sia-sia, kerana mutu penulisan beliau yang amat mengkagumkan.

Ciri-Ciri Tema Yang Dipertengahkan Dalam Karya Ini

+ Kongkongan ibubapa yang agak keterlaluan terhadap seorang anak bahana fobia penceraian
+ Jurang perilaku berlandas darjat
+ Perubahan minda dan kejiwaan dari negatif ke positif
+ Cenisan isu semasa seperti kes gadis mengandung luar nikah, situasi orang-orang politik, penderaan rumahtangga serta pelbagai mitos masyarakat yang wajar direnung serta dipertimbangkan

PSS : Tidak rugi memiliki karya ini. Terutama untuk mematangkan minda pembacaan serta bagi penggemar bacaan dewasa yang agak mencabar. Berbanding longgokkan karya-karya metro pop yang lain yang lebih mengutarakan kisah-kisah cinta dan cengeng tanpa sebarang manafaat... Wajar dimiliki!!

1 ulasan:

NB KARA berkata...

Terima kasih banyak-banyak atas ulasan ini. Akak cukup menghargainya dan menguatkan lagi azam untuk terus berkarya.
Sekarang semua produk nbkara sudah ada di MPH atau pesan sahaja online, reisna boleh buka blog novelnbkara.blogspot.com..

terima kasih sekali lagi..