IDOLA

SI CANTIK DEWI
Minggu lalu, teman-teman di sebuah laman web komuniti terkemuka telah mengadakan sebuah sesi menarik... "SIAPA IDOLA SEMASA KECIL ANDA?"... persoalan itu mengungkap kenangan silam yang membuat saya menyungging senyum... entah senyum lucu, gairah atau senyuman pesona gara-gara terimbas memori lama itu... justeru mengingatkan saya pada sebuah wajah...
Kehidupan kanak-kanak dan era remaja saya bergalur dalam tahun 80an.. Dikala wanita ini tampil pesona mengundang riak pesona di serata dunia... Saya mengagumi dia... Mengimpi untuk berfesyen seperti dia... Berparas rias rupa seunik dia... Malah gambarnya sering disimpan di balik-balik lembaran buku sekolah... (Biarpun, kawan-kawan lain suka menyimpan helaian daun mati di belah buku mereka tika itu hahaha)... dia idola zaman kecil saya... RATNA SARI DEWI SOEKARNO...
Wanita ini amat popular pada tahun 80an... kehidupannya menjadi bualan umum... isteri ke-empat kepada Bapa kemerdekaan Indonesia yang penuh kontroversi, Presiden Soekarno... Kata orang, dia seorang geisha jepun yang sangat jelita dan diangkat martabatnya menjadi wanita ternama di Indonesia... Ada yang kata ia "kado emas dari jepang"... dan pelbagai tanggapan lain... RATNA SARI DEWI penuh kontroversi... semasa saya di Jakarta... wajahnya menjadi idola pada para penggemar kecantikan... fesyennya menjadi legenda... ada teman di Jawa berkata penuh rahsia... DEWI seorang wanita yang kisah hidupnya menarik sekali... menjadi isteri keempat yang dicemburui oleh isteri-isteri Soekarno yang lain... setelah suaminya meninggal dunia, dia disisih tanpa sebarang harta oleh madu-madunya... segala harta di Indonesia dibolot oleh isteri-isteri yang lain... membuat dia berhijrah ke Perancis tanpa sebutir wang bersama putrinya, Kartika... namun, rupanya sang presiden mempunyai harta yang lebih banyak di luar Indonesia... semuanya diserah padanya, justeru membuat dia kaya raya... ternama... dia menjadi CINDERELLA yang menjadi jutawan setelah sang suami mati!.. Gambar-gambar bogelnya yang penuh seni juga mengundang kontroversi yang hebat... membuktikan tubuhnya yang awet muda biarpun dalam usia 40an... Tidak dimamah usia... Mereka tanya saya, "MENGAPA SUKA DIA?"... saya ketawa.... dia tangguh... kisahnya seperti CINDERELLA... kupu-kupu yang berubah cantik setelah menempuh kepekatan sebuah malam... Berkali-kali menempuh cabaran... biar pun harus meninggalkan negara dan keluarga... senyumnya tetap terukir... "Tiada perempuan yang dapat melirik senyum sepersis dia biarpun badai hidup terus menimpa"

Tiada ulasan: