KARYA AKAN DATANG : "Warisan Terakhir"



“Orang dulu-dulu amat berpegang adat. Bunga telor pun bukanlah berfesyen bekasnya seperti sekarang. Ada cara tersendiri menurut budaya. Biasanya telor rebus itu diisi bersama pulut kukus dan bunga di dalam kelongsong. Kerongsong itu dibuat dari daun pisang bersalut kertas.” 

Nek Su meneruskan hujah dalam sehela nafas.

“Biasanya pulut yang dikukus lembut dan diberi warna kuning dimuat dulu ke dalam kelongsong. Lantas ditutup dengan secebis daun pisang yang dipotong bulat.  Kemudian barulah telur rebus yang sudah dicelup dengan pewarna merah diisi pula di atasnya. Akhir sekali, setangkai bunga kertas dicucuk diatas telor tadi. Inilah ciri bentuk bunga telor asal yang dibahagikan kepada tetamu yang datang.” Jelas Nek Su lagi.

“Tahu tak apa makna tersirat di sebalik warna-warna dan susunan bunga telor itu tadi?” Duga Nek Su. 

Mereka serentak bergeleng kepala.

“Pulut kuning itu lambang tanah dan air. Dimana bumi dipijak di situ langit dijunjung. Warna kuning lambang istiadat yang tak lapok dek zaman. Telor berwarna merah pula memberi isyarat cinta yang didoakan terus bersemekar. Restu mendapat zuriat yang baik dan dirahmati Maha Esa!” Tutur nek su dalam serak suara bagai mendayu-dayu pula.

“Nek Su tahu, orang sekarang sudah tak perduli lagi dengan tradisi pemberian bunga telor ini. Macam dah lupakan pun. Tapi selagi Nek Su hidup, Nek Su harap anak-cucu Nek Su dapat merasa dan tahu serba-sedikit resepinya. Setelah Nek Su tiada nanti, terpulanglah pada kau orang semua hendak teruskan atau tidak.” Ungkap nek su separa berkeluh lalu perlahan-lahan menyusup keluar dari bilik itu. 

Dia terkedu bercampur haru. Emak juga tampak termenung jauh. Suasana di perut bilik itu terus sepi. Meski bayang Nek Su sudah menghilang lama dari pandangan mata.

Sedutan Cerpen "Warisan Terakhir"
Tema pertama saya berkisar budaya bangsa

2 ulasan:

mamawana berkata...

Assalam Riesna,

Adat yg indah kan..... seribu makna tersirat.

Ada Atok berpesan, sekadar sedikit perkongsian. Dahulu kala bila di bina rumah kampung, mengadap kiblat, tingkap dan pintu terarah melintang angin agar senang laluan angin masuk ke dlm rumah dan menyejukkan bagai aircond. Then, di setiap penjuru rumah andai ada pintu di kiri, di kanan atau di hadapan dan di belakang rumah setiap sisi laman pintu di tanam dgn sejenis bunga Melor atau mawar atau kenanga yg berlainan harumnya. Tetamu yg buta sekalipun dipermudahkan utk mengenali pintu2 dari setiap haruman bunga yg berbeza di setiap penjuru pintu rumah. Indahkan.

Zaman sekarang plan rumah dibuat hentam keromo ajer, sebab tu rumah panas, angin lintang tak masuk, kiblat entah ke mana. Pesan toknenek sebelum bina rumah pun entah ke mana. HUhuhu....

Riesna Zasly berkata...

salam mamawana...

rindunyer kat mama... selamat hari raya... maaf zahir batin ...

betul tu mama... byk adat yang org kita buat2 lupa sekarang... terutama ten tang bunga telor ni... sumer nak ikut ala2 doorgift hotel dan ambil mudah semua perkara... sedangkan adat itu lah lambang bangsa...

apa n ak jadi lah oran g kita sekarang ni...